ZAGŁĘBIOWSKIE "M-KI"
Prawie trzy lata temu na
trasy GZM wyjechały pierwsze linie metropolitarne, tzw „M-ki”. Pierwotnym
założeniem tych linii było szybkie połączenia między miastami GZM, w miarę
najkrótszymi trasami z obsługą małej ilości przystanków. Tak miało być, ale
wraz z uruchamianiem kolejnych tego typu linii ta zasada zaczęła wygasać. Część
linii spełnia te kryteria, ale część już nie. Postanowiłem pokusić się o
propozycje drobnych zmian w siatce połączeń na terenie Zagłębia. Pierwsza
rzecz, to uważam że zamiast dawnej 815, M-ką powinna stać się linia 808, z
przejęciem kursów nocnych. Wówczas połączenia nocne zyskałby Sosnowiec z
Dąbrową, których obecnie bardzo brakuje. W tej sytuacji można by było
zlikwidować weekendowe nocne kursy linii 902N. Z kolei linia M2 mogłaby zostać
wydłużona do Sławkowa, jako połączenie linii M2 i M109. Linia M23 z Katowic do
Siewierza powinna zostać skierowana przez Centrum Sosnowca, 813 do likwidacji,
a w zamian przywrócenie linii 818. Linią metropolitarną powinna także się stać
linia 814 z korektą trasy od Piasków przez centrum Czeladzi, wraz z
wprowadzeniem kursów nocnych. Do tego zagłębiowskie M-ki, jak nie wszystkie, to
przynajmniej znaczna ich część, powinny
mieć wyłączone z obsługi przystanki Dąbrówka Mała Centrum Handlowe i Dąbrówka
Mała Skrzyżowanie ( z wyjątkiem kursów nocnych), gdyż zjazdy na te przystanki powodują
spore straty czasowe. Myślę że kursujące tamtędy pozostałe 8xx w zupełności
wystarczą.
Kolejną zagłębiowską M-ką na której chciałbym się skupić jest linia M15 –
łącząca Sosnowiec z Tychami. Fakt, jest to szybka linia, ale w tej formie z
frekwencją jest w niej słabo, dlatego żeby poprawić frekwencję tej linii,
powinna obsługiwać wszystkie przystanki na terenie Sosnowca (tak jak ma to
miejsce na terenie Tychów). Wówczas ta linia stała by się szybkim i dość często
kursującym połączeniem Niwki i Dębowej Góry z Centrum i Pogonią. Przy tej
okazji można by dokonać zmian w linii 35/935. Linia 35, to 30 km „potworek”,
który generuje opóźnienia i aż się prosi żeby to zmienić. Moją propozycją byłoby
skrócenie linii 35 od strony Kosztów do Centrum Sosnowca (Urząd Miasta),
likwidacja 935, a w zamian uruchomienie nowej, szybkiej linii (M-ki) łączącej
Sosnowiec z Czeladzią i Wojkowicami jadącej najkrótszą trasą – od Sosnowca do
Czeladzi po trasie 35/935 (bez obsługi ul. Orlej) i dalej po trasie 100. Samą
100 można połączyć z linią 88 z włączeniem obsługi os. Musiała w Czeladzi.
Komentarze
Prześlij komentarz