ZAGŁĘBIOWSKIE "M-KI"

 



Prawie trzy lata temu na trasy GZM wyjechały pierwsze linie metropolitarne, tzw „M-ki”. Pierwotnym założeniem tych linii było szybkie połączenia między miastami GZM, w miarę najkrótszymi trasami z obsługą małej ilości przystanków. Tak miało być, ale wraz z uruchamianiem kolejnych tego typu linii ta zasada zaczęła wygasać. Część linii spełnia te kryteria, ale część już nie. Postanowiłem pokusić się o propozycje drobnych zmian w siatce połączeń na terenie Zagłębia. Pierwsza rzecz, to uważam że zamiast dawnej 815, M-ką powinna stać się linia 808, z przejęciem kursów nocnych. Wówczas połączenia nocne zyskałby Sosnowiec z Dąbrową, których obecnie bardzo brakuje. W tej sytuacji można by było zlikwidować weekendowe nocne kursy linii 902N. Z kolei linia M2 mogłaby zostać wydłużona do Sławkowa, jako połączenie linii M2 i M109. Linia M23 z Katowic do Siewierza powinna zostać skierowana przez Centrum Sosnowca, 813 do likwidacji, a w zamian przywrócenie linii 818. Linią metropolitarną powinna także się stać linia 814 z korektą trasy od Piasków przez centrum Czeladzi, wraz z wprowadzeniem kursów nocnych. Do tego zagłębiowskie M-ki, jak nie wszystkie, to przynajmniej znaczna ich część,  powinny mieć wyłączone z obsługi przystanki Dąbrówka Mała Centrum Handlowe i Dąbrówka Mała Skrzyżowanie ( z wyjątkiem kursów nocnych), gdyż zjazdy na te przystanki powodują spore straty czasowe. Myślę że kursujące tamtędy pozostałe 8xx w zupełności wystarczą.  
Kolejną zagłębiowską M-ką na której chciałbym się skupić jest linia
M15 – łącząca Sosnowiec z Tychami. Fakt, jest to szybka linia, ale w tej formie z frekwencją jest w niej słabo, dlatego żeby poprawić frekwencję tej linii, powinna obsługiwać wszystkie przystanki na terenie Sosnowca (tak jak ma to miejsce na terenie Tychów). Wówczas ta linia stała by się szybkim i dość często kursującym połączeniem Niwki i Dębowej Góry z Centrum i Pogonią. Przy tej okazji można by dokonać zmian w linii 35/935. Linia 35, to 30 km „potworek”, który generuje opóźnienia i aż się prosi żeby to zmienić. Moją propozycją byłoby skrócenie linii 35 od strony Kosztów do Centrum Sosnowca (Urząd Miasta), likwidacja 935, a w zamian uruchomienie nowej, szybkiej linii (M-ki) łączącej Sosnowiec z Czeladzią i Wojkowicami jadącej najkrótszą trasą – od Sosnowca do Czeladzi po trasie 35/935 (bez obsługi ul. Orlej) i dalej po trasie 100. Samą 100 można połączyć z linią 88 z włączeniem obsługi os. Musiała w Czeladzi.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KATOWICKO-CHORZOWSKI "PRZEŁAZIEC"